KLAUSIMAS: „KIEK GERTI VANDENS ? “ 

Sveiki, Tomai, norėjau paklausti. Esu pasimetusi… Vienur suaugusiam žmogui per dieną rekomenduojama išgerti 1,5 l vandens, kitur – 2,2 l ir t.t. Skaičiai skiriasi… Ką apie tai manote? Kiek to vandens reikėtų gerti? Galbūt tiek, kiek norisi? Be to, labai norėčiau sužinoti jūsų nuomonę, kiek vandens rekomenduojama išgerti per dieną 4 metukų vaikui? Tikriausiai, tikrai ne 2 l.? Iš anksto dėkoju už atsakymą. Monika, 27 m.

——————

ATSAKYMAS:

Laba diena Monika, tiesa sakant niekur ir nerasite vieno, galutinio atsakymo šiuo klausimu. Laikytis, kažkokio konkretaus litrų skaičiaus nelabai ir yra prasmės. Viskas priklauso nuo fizinio krūvio, mitybos, aplinkos temperatūros ir t.t.

Dažniausiai sutinkama nuomonė yra tokia, kad per dieną vandens reikėtų gauti 25 – 35 ml. kilogramui kūno masės. T.y. 60 kg. sveriančiam žmogui 1,5 – 2,1 l. vandens. Tačiau visa tai labai priklauso nuo aplinkybių, jei yra vasara, intensyvus fizinis darbas ir karšta diena gali nepakakti ir 3 l. per dieną.

Bet jei suvalgėme kilogramą agurkų ar arbūzo, galų gale obuolių ar morkų, smarkiai nedirbame, tikrai nėra jokio poreikio dar 2 litrus vandens pilti ant viršaus, nes apie 85 – 95 % vandeningų vaisių ar daržovių masės sudaro vanduo. Tad sakykim koks nors žaliavalgis, gali gauti pakankamai vandens vien su vaisiais ir daržovėmis, tačiau žmogui kuris valgo daug mėsos, keptų, rūkytų gaminių, saldumynų ir pan, 1.5 l gali būti jau mažai.

Rekomenduočiau ne rištis prie konkretaus litrų kiekio, o tiesiog valgyti kuo daugiau vaisių ir daržovių. Saldžius gėrimus, kavą, stiprias arbatas, keisti paprastu vandeniu ar silpnomis žolelių, vaisinėmis arbatomis be cukraus. Kai norisi užkandžiauti griebti ne užkandį, o pusę stiklinės vandens. Pasikliauti vien troškulio jausmu ne visada galime, nes dažnai vandens trūkumą jaučiame kaip norą užkandžiauti.

Vaikams vandens reikia atsižvelgiant į jų svorį. Tiesa, kadangi vaikai labai aktyvūs, vandens jiems reikia sąlyginai daugiau nei suaugusiems, tačiau tikrai ne 2 litrai 4 metų vaikui 🙂 Jei vaikas sveria sakykim 15 kilogramų x 30 ml/kg gaunasi apie 450 – 500 ml vandens per dieną. Tačiau ir šiuo atveju tas vandens kiekis priklauso nuo to kiek šilta, kiek vaikas aktyvus, ką valgo. Paprasčiausias sprendimas pasirūpinti, kad stiklinė ar gertuvė su vandeniu būtų vaikui lengvai prieinamoje ir matomoje vietoje, kad jis galėtų pats atsigerti kai tik nori, taip pat kartkartėmis verta atkreipti vaiko dėmesį, kad atsigertų, ypač jei intensyviai žaidžia.

Vandens trūkumo simptomai: noras užkandžiauti, silpnumas, miegustumas (dienos metu), galvos skausmai (ne 100 % žinoma), koncentruotas (geltonas) šlapimas ir retas šlapinimasis (kai per dieną į WC nueinam tik keletą kartų), vidurių užkietėjimai (vandens trūkumas nėra vienintelė to priežastis, bet prisideda).